FWD vs RWD - U čemu je razlika?

Blog
05.06.2024.
FWD vs RWD - U čemu je razlika?
FWD vs RWD - U čemu je razlika?

Većina kupaca automobila obično uzima u obzir elemente kao što su veličina, boja, marka i model. Manje razmišlja o pogonu automobila osim ako im nije potrebno vozilo sa pogonom na sve točkove (AWD). Vozila sa pogonom na prednje točkove (FWD) i pogonom na zadnje točkove (RWD) su danas najčešća na putu, a čak i ako vozilo ima pogon na sve točkove, ono može da ima pogon na prednje ili zadnje točkove kao primarnu vuču.

 

Zašto je važno da li je vozilo FWD ili RWD i šta to uopšte znači? Vozilo sa pogonom na prednje točkove je ono u kome se prednji točkovi pokreću motorom, dok se zadnji točkovi slobodno okreću. Vozilo sa pogonom na zadnje točkove je sušta suprotnost , zadnje točkove pokreće motor, oslobađajući prednje točkove da se slobodno okreću i koriste se za upravljanje.

 

Kako radi pogon na prednje točkove?

 

Kod automobila sa pogonom na prednje točkove, prednja dva točka vuku vozilo napred zahvaljujući sili iz motora koja se isporučuje direktno njima. Pošto su sve ključne mehaničke komponente potrebne za pokretanje automobila, uključujući i motor, smeštene na prednjem delu vozila, obično su pristupačnije i lakše se održavaju od RWD modela ( jednostavnijI inženjering, sistem koji je kompaktniji i generalno ima manje oblasti koje mogu izazvati probleme).

Većina vozila sa prednjim pogonom koristi poprečno postavljen motor, čineći postavljanje mjenjača-diferencijala jednostavnijim radi uštede prostora i smanjenja težine. Neka vozila sa prednjim pogonom sa većim motorima koriste uzdužno postavljenu postavku, što čini postavku pogona manje kompaktnom.

 

Kako funkcioniše pogon na zadnje točkove?

 

Automobili sa pogonom na zadnje točkove koristi menjač, pogonsko vratilo i diferencijal baš kao i automobili sa prednjim pogonom, ali ove komponente su manje kompaktne i ne mogu se tako lako integrisati u menjač.

Vozila sa pogonom na zadnje točkove sa prednjim motorom koriste dugačku pogonsku osovinu koja seže od menjača, postavljenog iza motora, do zadnjeg diferencijala. Često možete videti ovo pogonsko vratilo kako se okreće u visokim vozilima poput kamioneta.

Vozila sa zadnjim pogonom sa zadnjim ili srednjim motorom imaju veću verovatnoću da imaju zadnji menjač, jer je motor postavljen iza vozača i bliže zadnjim točkovima.

 

Prednosti i nedostaci ova dva tipa automobila

 

I FWD i RWD konfiguracije pogona nude prednosti i nedostatke kupcima.

 

  • Praktičnost: Prednost pogona na prednje točkove

Automobili sa pogonom na prednje točkove imaju prednost u odnosu na automobile sa pogonom na zadnje točkove u ukupnoj praktičnosti. To ne znači da je svaki automobil sa pogonom na zadnje točkove nepraktičan, jer mnoga od najpraktičnijih vozila, kao što su kamioni i veliki SUV, imaju pogon na zadnje točkove. Međutim, kada je u pitanju celokupno pakovanje, FWD je teško pobediti.

Motori automobila su generalno postali manji jer su proizvođači nastojali da povećaju efikasnost goriva, a motori sa tri i četiri cilindra su popularniji nego ikad. Lako je spakovati mali motor i menjač ispod haube nekih od najmanjih limuzina, crossovera i minivana, što čini pogon na prednje točkove najjednostavnijim pogonom za ugradnju.

Vozila sa pogonom na prednje točkove takođe imaju tendenciju da obezbede bolju vuču u lošim vremenskim uslovima od vozila sa pogonom na zadnje točkove. Težina motora leži na prednjim točkovima, prednje gume mogu da iskoriste tu težinu da bi stekle bolje uporište. Pick-up ili velika SUV vozila mogu čak imati pogon na sva četiri točka, ali ako nema težine preko zadnje osovine, vuča će biti ograničena.

Zbog prednosti u veličini, relativne jednostavnosti rasporeda pogona na prednje točkove, niže ukupne cene od vozila sa pogonom na sve točkove i povećane vučne sile u lošim vremenskim uslovima, mnogi od najpopularnijih automobila na putu imaju pogon na prednjim točkovima.

 

  • Performanse: Prednost pogona na zadnje točkove

Najveća prednost automobila sa pogonom na zadnje točkove u odnosu na ekvivalente sa pogonom na prednje točkove su performanse. Kako vozilo ubrzava, težina se pomera ka njegovom zadnjem delu. Ovo pomeranje težine dovodi do veće sile na zadnjim gumama, čime se obezbeđuje bolji potencijal za ubrzanje. Ovu pojavu možete lako uočiti u drag trkama, gde neka vozila čak i stoje samo na zadnjim točkovima zbog količine snage i obrtnog momenta koji se šalju na zadnje točkove.

Vozila sa pogonom na zadnje točkove takođe imaju veću kontrolu upravljivosti. Ovo se dešava kada zadnji deo vozila nadmašuje vozačeve komande upravljačem izazivajući efekat klizanja. Ovo je opasno kada se dešava neočekivano ili nekontrolisano, ali takođe može dobrom vozaču da obezbedi superiornu kontrolu nad vozilom.

Podupravljanje je proces kada uprkos uticajima upravljača koje je napravio vozač u krivini sila pogona vozila „gura“ napred prednji deo vozila. Rezultat je da automobil nastavlja svoju putanju, čak i kada je volan okrenut udesno ili ulevo.

Još jedna karakteristika automobila sa pogonom na prednje točkove od kojih automobili sa zadnjim pogonom nemaju tendenciju da pate je upravljanje obrtnim momentom. Upravljanje obrtnim momentom se obično dešava dok ubrzavate u FWD automobilu sa velikom konjskom snagom ili obrtnim momentom.

Mnogi moderni FWD automobili velike konjske snage imaju napredne sisteme za kontrolu vuče, diferencijale sa ograničenim proklizavanjem i druge komponente za ublažavanje upravljanja obrtnim momentom. Vozila sa pogonom na zadnje točkove ne moraju da se bore sa upravljanjem obrtnim momentom, jer su prednji točkovi odgovorni samo za upravljanje.

Uopšteno govoreći, vozila sa pogonom na zadnje točkove eliminišu probleme koje vozila sa pogonom na prednje točkove imaju sa prenosom težine, velikom brzinom u krivinama i potencijalom konjskih snaga.

 

  • Efikasnost: Prednost pogona na prednje točkove

Vozila sa pogonom na zadnje točkove imaju opšti nedostatak u pogledu efikasne potrošnje goriva u poređenju sa vozilima sa pogonom na prednje točkove. Postoje dva glavna faktora koji doprinose tome, od kojih je prvi prednost u veličini i pakovanju prednjih pogona, koji su obično manji i lakši od RWD ekvivalenta.

Drugi faktor proizilazi iz prvog. Većina zadnjih pogona nalazi se u sportskim automobilima, automobilima sa performansama, kamionetima i velikim SUV-ovima. Performansni automobili su napravljeni više za uživanje nego za praktičnost i efikasnu potrošnju goriva. Mnogi moderni sportski automobili su relativno efikasni u potrošnji goriva, ali obično manje od malih limuzina i hečbekova.

 

  • Mogućnosti: Prednost pogona na zadnje točkove

Vozila sa pogonom na zadnje točkove, a posebno kamioni, obično imaju širi obim mogućnosti od vozila sa pogonom na prednje točkove. Baš kao što su sportski automobili sa pogonom na zadnje točkove, trkački automobili i automobili sa performansama poželjni zbog svojih sposobnosti upravljanja, kamioni i SUV-ovi obično su u stanju da vuku više i idu dalje van puta nego ekvivalenti sa pogonom na prednje točkove.

Ne samo da kamioni i veliki SUV-ovi često imaju neke od najvećih motora na tržištu, već mnogi sa najvećim kapacitetima za vuču imaju pogon na zadnje točkove, a ne na sva četiri točka. To je zato što je težina prikolice fokusirana na zadnji deo vozila, što pomera pristrasnost raspodele težine na zadnji deo, gde se nalaze pogonski točkovi, poboljšavajući vuču.

Većina namenskih terenskih vozila kao što su Jeep Wrangler, Toyota Tacoma i Ford Bronco su sa pogonom na sva četiri točka, ali rade sa pogonom na zadnje točkove sve dok vozač posebno ne uključi sistem 4WD. Neki terenski kamioni nemaju čak ni 4WD ili AWD kao opciju, uključujući nekoliko modela trofejnih kamiona i terenska vozila.

POVEZANI PROIZVODI

Sačuvano u omiljne
Gume 1018473
Sinonim za vrhunski kvalitet guma koji teži da pruži sigurnost i performanse vozač...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
Dostupno Proizvod je dostupan
Rok isporuke: Robu možete lično preuzeti 21-07-2020 od 15:00 - 17:00h ili će biti poslata kurirskom službom ako ste je naručili pouzećem.
13.133,00 RSD
Sačuvano u omiljne
Gume 1059749
Najviše ocene u testovima prianjanja na mokrim i suvim putevima, uključujući&nbs...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
Dostupno Proizvod je dostupan
Rok isporuke: Robu možete lično preuzeti 21-07-2020 od 15:00 - 17:00h ili će biti poslata kurirskom službom ako ste je naručili pouzećem.
34.459,00 RSD
Sačuvano u omiljne
Aluminijum / hrom Ručica ručice menjača od kože i brušenog aluminijuma. Univer...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
Dostupno Proizvod je dostupan
Rok isporuke: Robu možete lično preuzeti 21-07-2020 od 15:00 - 17:00h ili će biti poslata kurirskom službom ako ste je naručili pouzećem.
1.727,20 RSD
Sačuvano u omiljne
Ulja i Aditivi 1026804
Ovo ulje za automatske menjače (ATF) visokih performansi posebno je izrađeno radi pobol...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
Dostupno Proizvod je dostupan
Rok isporuke: Robu možete lično preuzeti 21-07-2020 od 15:00 - 17:00h ili će biti poslata kurirskom službom ako ste je naručili pouzećem.
39.755,00 RSD
Sačuvano u omiljne
Swag 08971 je ATF ulje visokih performansi generacije DEXRON IID. Ono dokazuje svoje vi...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
Dostupno Proizvod je dostupan
Rok isporuke: Robu možete lično preuzeti 21-07-2020 od 15:00 - 17:00h ili će biti poslata kurirskom službom ako ste je naručili pouzećem.
744,65 RSD

Slični članci

21.
May.
2024.
Blog
Ručica menjača jedan je od najčešće korišćenih predmeta u automobilu posle volana i pedala, ali većina ljudi ne zna kako menjač funkcioni&sca...
26.
Mar.
2024.
Blog
Istorija automobila datira vekovima. Vremenom je nastalo nekoliko komponenti automobila, dok su neke nastale pre nego što se prvi automobil našao ...
22.
Nov.
2023.
Blog
Zimske prilike mogu biti zahtevne za vozače, ali ispravno postavljeni lančani sistemi na točkovima automobila mogu značajno pomoći u obezbeđivanju boljeg pri...