Tajming je sve, kako u kuvanju tako I kod motora. To je zato što motor Vašeg automobila zavisi od zupčastog kaiša da bi ostao sinhronizovan. Zupčasti kaiš osigurava da sve u motoru radi nesmetano, čuvajući Vas bezbednim na putu.
Zamena zupčastog kaiša je važna stavka za održavanje! Dakle, ako posedujete automobil, trebalo bi da razumete kako radi zupčasti kaiš i kada ga treba zameniti.
Šta je zupčasti kaiš?
Zamislite zupčasti kaiš kao lanac bicikla za Vaše vozilo, on održava sve unutrašnje pokretne delove motora u sinhronizaciji. Takođe neretko pokreće pumpu za vodu, pumpu za ulje i pumpu za ubrizgavanje.
Zupčasti kaiš je gumeni kaiš sa tvrdim zupcima koji se spajaju sa zupčanicima radilice i bregaste osovine. Sinhronizuje kretanje radilice i bregaste osovine. Ovo osigurava da se usisni i izduvni ventili motora otvaraju i zatvaraju na vreme sa klipovima. Ako radilica i bregaste osovine ne rade ujednačeno, vozilo neće raditi ispravno.
Ako se usisni ventili otvore prerano, može doći do ulaska previše mešavine goriva i vazduha u komoru za sagorevanje motora, što dovodi do lošeg sagorevanja i gubitka snage. A ako se izduvni ventili otvore prerano, komora za sagorevanje će izgubiti pritisak i izazvati gubitak snage. Ako komponente motora nisu sinhronizovane, mogu se sudariti i oštetiti jedna drugu, što rezultira skupim popravkama.
Zupčasti kaiš ili lanac
U zavisnosti od modela Vašeg vozila, možda ćete imati lanac umesto zupčastog kaiša. Lanac funkcioniše isto kao i kaiš, izradjen je od metala. Pošto su lakši i tiši, zupčasti kaiševi su postali popularni za upotrebu nakon što su predstavljeni 1960-ih.
Zahvaljujući poboljšanjima dizajna i dugom životnom veku, mnogi moderni automobili su se vratili korišćenju lanaca. Ako Vaš automobil ima lanac umesto zupčastog kaiša, možda ćete moći da prođete više kilometara pre nego što zamenite razvodni lanac. Kao i uvek, pogledajte uputstvo za upotrebu.
Kada treba zameniti zupčasti kaiš?
Važno je da zamenite zupčasti kaiš u intervalima pređenih kilometara koje preporučuje proizvođač vozila. Svaki proizvođač je drugačiji, ali obično ga treba zameniti svakih 80.000–160.000 kilometara. Preporučeni interval za vaše vozilo može se naći u uputstvu za upotrebu Vašeg automobila.
Pošto je zupčasti kaiš napravljen od gume, vremenom će se istrošiti i na kraju će pući. Kada dođe do oštećenja, motor će prestati da radi ili će komponente biti nesinhronizovane, što može oštetiti motor.
Ako ne zamenite zupčasti kaiš u preporučeno vreme, možete završiti sa potpunim kvarom motora, slomljenim ili savijenim ventilima, oštećenjem glave cilindra ili bregaste osovine i oštećenjem klipa i zida cilindra. Ovo nije tip situacije u kojoj je normalno pomisliti: „Ako nije pokvaren, nemojte ga popravljati.“ Zamenite zupčasti kaiš u skladu sa rasporedom održavanja proizvođača da biste izbegli skupocenu popravku ili zamenu motora.
Dok je vaše vozilo u servisu, preporučujemo i zamenu vodene pumpe. Pumpa za vodu obično ima sličan vek trajanja i lako joj je pristupiti kada je zupčasti kaiš demontiran. Na taj način uštedite novac na troškovima rada.