Pumpa je kao srce automobilskog sistema, odgovorna je za održavanje cirkulacije tečnosti i gasova. Ali da li ste znali da automobil ima nekoliko različitih pumpi, od kojih svaka gura različitu tečnost ili gas?
Automobil ima osam vrsta pumpi:
1) pumpu za gorivo
2) pumpu za ubrizgavanje goriva
3) pumpu za vodu
4) pumpu za tečnost za pranje vetrobranskog stakla
5) pumpu za upravljač
6) pumpu za menjač
7) vakuum pumpa
8) pumpa za pranje farova. Ove pumpe imaju električni ili mehanički pogon za kretanje vode, rashladne tečnosti, goriva ili vazduha
Objasničemo svrhu svake pumpe u Vašem automobiu.
Hajde da počnemo.
Koja je svrha pumpe?
Pumpa je uređaj koji pomera tečnosti ili gasove sa jedne tačke na drugu. To se postiže stvaranjem dovoljnog pritiska da se tečnost ili gas pomeri od mesta gde su uskladišteni do mesta gde je potrebno.
Otkrićete da se mnoge automobilske pumpe napajaju električnom energijom, iako je nekoliko još uvek na mehanički pogon, a svaka ima posebnu svrhu.
Bez obzira na to kako se napajaju, svaka pumpa obezbeđuje ono što je neophodno za različite procese, kao što su pranje, hlađenje ili podržavanje procesa sagorevanja motora.
Koje su različite pumpe u automobilu?
Neke pumpe rade kad god motor radi, dok druge rade samo kada ih uključite dugmetom ili polugom.
Evo 8 pumpi u Vašem automobilu i njihove funkcije:
1. Pumpa za gorivo
Pumpa za gorivo je verovatno najvažnija pumpa u automobilu. Nalazi se unutar rezervoara za gorivo vozila sa jasnom namenom. Uzima gorivo iz rezervoara i šalje ga u motor održavajući ispravan pritisak u vodovima za gorivo.
2. Pumpa za ubrizgavanje goriva
Sledeća na listi je pumpa za ubrizgavanje goriva, koja je jedinstvena za dizel motore. Svrha ove pumpe je da pumpa gorivo direktno u komore dizel motora kako bi se podržalo sagorevanje.
Pumpa za ubrizgavanje goriva radi tri stvari:
- Prihvata gorivo iz rezervoara i šalje ga u motor pod visokim pritiscima
- Osigurava da ispumpa tačnu količinu dizela u bilo kom trenutku
- Istovremeno distribuira gorivo na sve brizgaljke motora
Dizel motor može da radi glatko i efikasno samo kada je pumpa za ubrizgavanje goriva u odličnom radnom stanju.
3. Vodena pumpa
Pumpe takođe imaju ključnu ulogu kada je u pitanju održavanje optimalne temperature motora. Pumpa odgovorna za to je poznata kao vodena pumpa, koja je deo sistema za hlađenje motora.
Kao što možda već znate, sistem za hlađenje cirkuliše rashladnu tečnost kroz motor i hladnjak kako bi uklonio toplotu. Međutim, ono što možda niste znali je da se rashladna tečnost kreće uz pomoć vodene pumpe.
Pumpa za vodu stvara dovoljan pritisak da održava protok rashladne tečnosti koliko je potrebno da bi motor bio na bezbednim radnim temperaturama.
Na neki način, o toj pumpi možete razmišljati kao o srcu sistema za hlađenje. Bez toga, rashladna tečnost ne bi cirkulisala, a motor bi se brzo pregrejao.
4. Pumpa za tečnost za pranje vetrobranskog stakla
Pumpe u automobilima takođe imaju ulogu u održavanju čistoće automobila. Na primer, kada povučete ručicu u nameri da operete vetrobransko staklo, zapravo aktivirate pumpu koja se nalazi negde ispod haube.
Ta pumpa stvara pritisak koji izvlači tečnost za pranje iz rezervoara i prska je iz mlaznica na vetrobransko staklo.
Naravno, ovo je primer pumpe koja radi samo na zahtev. To se prilično razlikuje od drugih pumpi koje smo ranije pomenuli koje neprekidno rade kad god je motor uključen.
5. Pumpa servo upravljača
Neke pumpe su tu u našim automobilima da nam obezbede vožnju bez napora. Na primer, pumpa servo upravljača stvara pritisak i pomera hidrauličnu tečnost da bi se upravljač lakše okretao.
Drugim rečima, pumpa pojačava silu koju primenjujemo na volan da okrene točkove našeg vozila.
Kao rezultat toga, vozači doživljavaju znatno manje zamora i mogu da voze sigurnije i duže. Iz tog razloga, važno je znati šta uzrokuje kvar pumpe servo upravljača i kako to sprečiti.
6. Pumpa ulja za menjač
Sistem prenosa Vašeg vozila se takođe se u velikoj meri oslanja na pumpu poznatu kao pumpa ulja za menjač. Kao što možda znate, menjač ima mnogo pokretnih zupčanika i drugih komponenti. Ovi delovi zahtevaju stalno podmazivanje kako bi se sprečila bilo kakva oštećenja.
Pumpa za ulje menjača igra ključnu ulogu u zaštiti menjača. Njen posao je da pumpa ulje kroz menjač i održava ispravne nivoe pritiska, nezavisno od toga da li broj obrtaja motora raste ili pada.
Pri tome, pumpa za ulje menjača održava sve komponente dobro podmazanima, sprečavajući trenje i pregrevanje.
7. Vakum pumpa
Automobili ovih dana takođe koriste vakum sisteme za upravljanje različitim komponentama.
Na primer, automobilima je potreban vakum za pokretanje nekoliko različitih aktuatora, kao što je onaj u kočionom sistemu. Vakum olakšava vozaču da aktivira kočnice.
Neki evropski modeli automobila dobijaju vakum koji im je potreban iz usisne grane, ali drugi se oslanjaju na zasebnu vakum pumpu koja ima mehanički ili električni pogon.
8. Pumpa za pranje farova
Na kraju, ali ne i najmanje važno, neki automobili imaju i pumpu za pranje farova. Njegova funkcija je slična funkciji pumpe za vetrobransko staklo, a to je da prska tečnost za pranje na farove. Na taj način pomažee u čišćenju farova kako bi jače sijali.
Naravno, ova pumpa nije standardna funkcija na svim automobilima. To znači da ćete ga imati u svom vozilu samo ako ima funkciju pranja farova.
Kao što vidite, automobilske pumpe dolaze na dugačkoj listi različitih tipova. Nažalost, one takođe mogu s vremena na vreme da pokvare, bilo da su mehaničke ili električne. Ako se to dogodi odgovrajajuću pumpu možete pronaći u svim našim maloprodajnim objektima ili na online prodavnici.