Motori sa unutrašnjim sagorevanjem stvaraju mnogo toplote, ali se ne pregrevaju zahvaljujući ugrađenim sistemima za hlađenje. Termostat je kritična komponenta u ovom sistemu, tako da je ključno razumeti kako rade, koji su simptomi i kako ih popraviti.
Termostati automobila se otvaraju i zatvaraju po potrebi, tako da kontrolišu protok rashladne tečnosti. Oni mogu propasti samo kada se zaglave u otvorenom ili zatvorenom položaju. To možete otkriti kada se motor pregreje ili ne zagreje dovoljno. Takođe možete primetiti nestalne promene između ekstremnih temperatura. Najbolje rešenje je da zamenite termostat novim.
Loš termostat može dovesti do oštećenja motora i skupih popravki. Uz ovaj vodič, biće vam lakše da otkrijete problem sa termostatom i brzo rešite problem, ali prvo, osnove.
Šta je termostat za automobil i kako funkcioniše?
Pre nego što rešite problem sa bilo kojom komponentom automobila, prvo morate da razumete kako bi trebalo da funkcioniše. Dakle, hajde da na brzinu pogledamo šta je termostat i kako treba da funkcioniše.
Termostat je uklonjivi ventil pričvršćen za sistem hlađenja motora i ključan je za sprečavanje pregrevanja motora.
Uobičajena zabluda među vozačima je da rashladna tečnost neprekidno teče kroz sistem za hlađenje dok motor radi – a to uopšte nije tačno.
Ono što se dešava je da rashladna tečnost teče samo kada se motor dovoljno zagreje i dostigne određenu temperaturu. Tada se termostat otvara, omogućavajući rashladnoj tečnosti da teče kroz sistem za hlađenje.
To će se nastaviti onoliko dugo koliko je potrebno da motor radi na optimalnim temperaturama.
Motori automobila ne mogu da funkcionišu optimalno kada su previše hladni. Dakle, kada temperatura motora padne ispod optimalne radne temperature, termostat će se zatvoriti i zaustaviti protok rashladne tečnosti, omogućavajući motoru da održi toplotu koja mu je potrebna za rad.
Termostat automobila će se otvarati i zatvarati onoliko često koliko je potrebno da bi se temperatura održavala u sigurnim granicama.
Koji su simptomi neispravnog termostata?
Kao što je pomenuto, termostat u automobilu funkcioniše na jednostavan način. Radi dve stvari: otvara i zatvara se po potrebi kako bi regulisao tepmeraturu.
U slučaju da je neispravan dešava se jedna od dve situacije - zaglavi se u otvorenom ili zatvorenom položaju.
U oba slučaja, najbolje rešenje je zamena termostata novim. Na sreću, ne kvare se često.
Termostat nije baš u direktnom vidokrugu kada proveravate motorni prostor. To znači da ćete znati da li se termostat pokvario samo ako ga pogledate izbliza.
Srećom, postoji nekoliko drugih simptoma na koje se možete osloniti da biste otkrili neispravan termostat.
Ovo su ti simptomi:
1. Pregrevanje
Ako se termostat zaglavi u zatvorenom položaju, rashladna tečnost neće teći kroz sistem za hlađenje čak i kada se motor zagreje. Kao rezultat toga, motor će se brzo pregrejati.
Crveno svetlo (indikator temperature motora) na instrument tabli je vaš prvi trag za ovaj problem. Ako dozvolite da se problem nastavi bez isključivanja motora, brzo ćete osetiti paru i glasne zvukove iz motora, tako da nemojte ignorisati ovo upozorenje.
2. Prekomerno hladjenje motora
Termostat u automobilu takođe može da se zaglavi u otvorenom položaju, uzrokujući da tečnost za hlađenje neprekidno teče i otezava motoru da se zagreje. Ukratko, motor neće dobiti priliku da dostigne svoj optimalni temperaturni opseg.
Plava lampica temperature motora na instrument tabli će biti primarni indikator da se ovaj problem dešava. Tipično, svetlo se gasi nekoliko minuta nakon što pokrenete vozilo.
Ali ako se nikada ne ugasi ili se lampica iznenada upali nakon duže vožnje, motor se previše hladi. Opet, verovatno je kriv termostat automobila.
3. Intermitentne temperature
Kao što ste pročitali iznad, termostat automobila može pokvariti na jedan od dva načina: tako što je zaglavljen na otvoren ili zatvoren položaj. Međutim, neispravan termostat takođe može da se menja između njih.
Drugim rečima, povremene promene temperature su takođe simptom lošeg termostata. Na primer, motor može da se pregreje u jednom trenutku, a kasnije da se ohladi.
Motor menja dve ekstremne temperature jer termostat ne uspeva da ga održi u optimalnom temperaturnom opsegu.
4. Problemi sa grejanjem
Takođe možete da utvrdite da li Vam je termostat u automobilu loš tako što ćete posmatrati grejanje automobila, posebno po hladnom vremenu.
Grejanje automobila funkcioniše uz pomoć toplote motora Ako je termostat zaglavljen u otvorenom položaju što uzrokuje prekomerno hladjenje, nećete dobiti vruć vazduh iz ventilacionih otvora.
Kako testirati termostat?
Kada sumnjate da se termostat pokvario, možete ga testirati pomoću kuhinjskog šporeta.
Prvo, sačekajte da se vaš automobil potpuno ohladi pre nego što uklonite termostat.
Kada uklonite termostat, on treba da ostane zatvoren na sobnoj temperaturi. Zatim, ako ga stavite u lonac sa ključalom vodom, trebalo bi da se otvori u roku od 10-15 sekundi.
Ako se termostat ne otvori ili zatvori ispravno, pokvario se.
Da li je bezbedno voziti sa neispravnim termostatom?
Ne, vožnja sa neispravnim termostatom nije bezbedna, bez obzira u kom položaju (otvoren ili zatvoren) je termostat zaglavljen.
Prvo, loš termostat zaglavljen u zatvorenom će dovesti do brzog pregrevanja motora. Vožnja u takvim uslovima će dovesti do oštećenja motora i drugih komponenti iznutra, što će dovesti do skupih popravki i zamene delova.
S druge strane, loš termostat koji izaziva preterano hlađenje takođe je loš za motor. Komponente motora, tečnosti i maziva su dizajnirani da rade na visokoj temperaturi.
Kada je motor previše hladan zbog neispravnog termostata, komponente motora će brzo doživeti prekomerno habanje. Vožnja automobila možda neće dovesti do njegovog pregrevanja, ali i dalje oštećujete motor i njegove komponente.
Termostate za automobile je lako pronaći i jeftini su. Možete da posetite naše maloprodajne objekte da biste pronašli onaj koji vam je potreban ili da pošaljete upit našim operaterima na www.autodelovionline.rs već danas!