Pregrevanje motora je uobičajen problem koji može dovesti do ozbiljne štete ako se prvi simptomi ne reše blagovremeno. Ali šta uopšte uzrokuje pregrevanje motora? Poznavanjem neispravnosti koje dovode do ovog problema može Vam pomoći da izbegnete takav scenario i da vaše vozilo radi bez problema.
U nastavku predstavljamo Vam najčešće probleme koji dovode do pregrevanja motora:
1. Nizak nivo rashladne tečnosti
Jedan od osnovnih razloga za pregrevanje motora je nizak nivo rashladne tečnosti. Rashladna tečnost (ili antifriz) je neophodna za održavanje optimalne temperature Vašeg motora. Ova tečnost cirkuliše kroz motor, apsorbuje toplotu i u hladnjaku se hladi vazduhom.
- Zašto se to dešava
Nivoi rashladne tečnosti mogu pasti zbog curenja u sistemu, što mogu prouzrokovati dotrajala creva, oštećen hladnjak ili oštećena pumpa za vodu. Zanemarivanje redovnog održavanja, kao što je neproveravanje nivoa rashladne tečnosti ili neispiranje sistema za hladjenje, može dovesti do pada nivoa rashladne tečnosti.
- Preventivne mere
Redovno proveravajte nivo rashladne tečnosti i dopunite ga ako je potrebno. Obratite pažnju da li ima tragova curenja i odmah ih popravite. Pratite preporuke proizvođača za ispiranje Sistema za hladnjenje kako bi sistem uvek bio čist i efikasan.
2. Neispravan hladnjak
Hladnjak igra ključnu ulogu u hlađenju motora. Ako ne radi ispravno, motor može brzo da se pregreje. Problemi sa hladnjakom mogu varirati od začepljenja i curenja do neispravnih ventilatora.
- Zašto se to dešava
Tokom vremena, krhotine i čestice se mogu taložiti unutar hladnjaka, uzrokujući blokade koje ometaju protok rashladne tečnosti. Pored toga, fizička oštećenja od vožnje ili korozije mogu dovesti do curenja. Pokvareni ventilatori hladnjaka takođe mogu sprečiti pravilno hlađenje.
- Preventivne mere
Redovno čistite hladnjak i uverite se da u rashladnoj tečnosti nema taloga. Proverite da li ima vidljivih oštećenja i odmah reagujte ukoliko primetite oštećenja. Uverite se da ventilator hladnjaka radi ispravno, posebno tokom toplijih meseci.
3. Neispravan termostat
Termostat reguliše protok rashladne tečnosti kroz motor. Ako je zaglavljen u zatvorenom položaju, rashladna tečnost ne može pravilno da cirkuliše, što dovodi do pregrevanja.
- Zašto se to dešava
Termostati se vremenom habaju ili zaglave zbog nakupljanja krhotina ili korozije. Kada se to dogodi, kroz motor ne cirkuliše rashladna tečnost koja mu je potrebna da ostane na optimalnoj radnoj temperaturi.
- Preventivne mere
Redovno proveravajte termostat kao deo rutine održavanja Vašeg vozila. Zamenite ga u skladu sa preporukama proizvođača ili ako primetite znake neispravnosti, kao što je fluktuirajuća očitavanja temperature.
4. Kvar pumpe za vodu
Pumpa za vodu je odgovorna za cirkulaciju rashladne tečnosti kroz motor. U slučaju da je neispravna protok rashladne tečnosti se zaustavlja, što dovodi do brzog pregrevanja.
- Zašto se to dešava
Pumpe za vodu mogu da se pokvare zbog habanja, curenja ili oštećenog radnog kola. Neispravna pumpa za vodu često daje znakove upozorenja poput curenja rashladne tečnosti, cviljenja ili pregrevanja motora pri nižim brzinama.
- Preventivne mere
Obratite pažnju na znakove upozorenja i zamenite pumpu za vodu ako primetite bilo kakve probleme. Redovni pregledi i pridržavanje rasporeda održavanja vozila mogu Vam pomoći da otkrijete probleme rano pre nego što dovedu do posledica.
5. Oštećeni kaiševi i creva
Kaiševi i creva su neophodni za pravilno funkcionisanje rashladnog sistema. Ako se oštete ili procure, sistem ne može efikasno da funkiconiše.
- Zašto se to dešava
Kaiševi se mogu istrošiti i pucati, dok creva mogu da procure ili da spadnu. Redovno izlaganje toploti i pritisku tokom vremena dovodi do problema sa ovim komponentama.
- Preventivne mere
Redovno proveravajte da li ima znakova o[te’enja na kaiševima i crevima, kao što su pukotine, habanje ili curenje. Zamenite ih prema rasporedu održavanja vozila ili na prvi znak oštećenja kako biste sprečili pregrevanje.
6. Problemi sa motornim uljem
Motorno ulje pomaže pri hlađenju tako što smanjuje trenje i odvodi nešto toplote iz komponenti motora. Nizak viskozitet ili prljavo ulje može dovesti do povećanja temperature.
- Zašto se to dešava
Zanemarivanje redovne promene ulja može dovesti do smanjenja nivoa nivoa ulja ili prljavog ulja, koje je manje efikasno. Curenje ulja takođe može dovesti do niskog nivoa ulja.
- Preventivne mere
Redovno proveravajte nivo i stanje ulja i pratite preporuke proizvođača za zamenu ulja. Odmah otklonite curenje ulja da biste održali predvidjeni nivo ulja i obezbedili pravilno podmazivanje.
7. Blokiran izduvni sistem
Blokiran izduvni sistem može povećati radnu temperaturu motora, što dovodi do pregrevanja. Začepljeni katalizator ili prigušivač mogu uzrokovati ovo.
- Zašto se to dešava
Vremenom se izduvni sistem može začepiti naslagama ugljenika i drugih ostataka, ograničavajući protok izduvnih gasova. Ovo začepljenje povećava povratni pritisak, prisiljavajući motor da radi jače i stvara više toplote.
- Preventivne mere
Redovno proveravajte izduvni sistem i čistite ili zamenite komponente po potrebi. Održavanje izduvnog sistema u dobrom stanju pomaže da se obezbedi pravilan protok izduvnih gasova što direktno utiče na rad motora.