Automobili dolaze u mnogo različitih varijanti. Od različitih pogona kao što su pogon na prednje točkove i pogon na sva četiri točka, do izbora tipa motora kao što su konvencionalni goriva ili električni, mogućnosti su beskrajne kada se kupuje novo vozilo. Još jedna ključna odluka koju morate da donesete kada kupujete automobil je koji tip menjača da izaberete.
Moderna vozila dolaze sa dva različita tipa menjača - automatski ili manuelni. Kod manuelnog menjača, vozač je odgovoran za menjanje brzina, dok u vozilu sa automatskim menjačem, sam menjač vrši promenu stepena umesto vas. Dakle, postavlja se pitanje, menjati ili ne menjati brzine?
Osnove prenosa
Jedna od najkomplikovanijih komponenti u vozilu je menjač, metalno kućište u kome se nalazi niz zupčanika. Menjač preuzima snagu od motora i isporučuje je na točkove kako bi pomogao u pokretanju vozila. On je odgovoran da obezbedi da prava količina snage ide na točkove kako bi obrtaji motora I brzina točkova bili u sinhronizaciji.
Svaki stepen prenosa radi u okviru određenog odnosa kako bi se osiguralo da se točkovi i motor ne okreću istom brzinom. Kada krenete sa mrtve tačke, vaše vozilo koristi niži stepen prenosa da bi se automobil pokrenuo koristeći više snage i manju brzinu. Pri većim brzinama, menjač koristi veći stepen prenosa za kretanje dok broj obrtaja motora održava na niskom nivou.
Manuelni menjač
Vozač koristi ručni menjač da ručno menja stepen prenosa dok ubrzava i usporava svoje vozilo. Smeštena na centralnoj konzoli, ručica menjača je povezana sa menjačem pomoću poluge.
Pored ručice menjača, ručni menjač zahteva upotrebu pedale kvačila koja se nalazi levo od pedale kočnice. Pritiskom pedale kvačila odvaja se veza između motora i menjača. Pritiskom na pedalu kvačila zaustavlja se snaga koja ide od motora do menjača, tako da možete menjati brzine.
Da bi promenio stepen prenosa, vozač pritiska pedalu kvačila, pomera mjenjač u željeni stepen prenosa, a zatim otpušta pedalu kvačila kako bi ponovo povezao snagu motora sa menjačem. Da biste naučili da vozite automobile sa manuelnim menjačem potrebno je malo vežbe. Prebrzim puštanje pedale kvačila motor će se ugasiti, tekodje presporim puštanjem pedale kvačila izgubićete ubrzanje I doći će do bržeg habanja kvaćila. Vežbom ovaj process dolazi do savršenstva.
Kratke činjenice:
- Zahteva intervencije vozača – vozač bira i prebacuje u željenu brzinu.
- Manje od 3% automobila prodatih u SAD ima ručni menjač.
- Popularno u Evropi i Aziji – preko 80% prodatih vozila su ručni
Prednosti:
- Niža nabavna cena
- Potpuna kontrola nad vozilom
- Ušteda goriva.
- Superiorno ubrzanje – omiljeno kod vozača trkačkih automobila I dinamične vožnje
- Jeftinije za održavanje
Mane:
- Potrebna je praksa da biste naučili kako se koristi
- Vozač mora da koordinira kvačilo, gas i menjanje brzina
- Niža vrednost preprodaje
- Nepraktično za vožnju u velikim gradskim gužvama
Automatski menjač
Dok vozač igra aktivnu ulogu u promeni stepena prenosa kod vozila sa manuelnim menjačem, kod automatskom menjača vozač jednostavno postavlja ručicu menjača u položaj D i automobil obavlja sav težak posao. Koristeći pritisak tečnosti, vozilo završava menjanje stepena prenosa samostalno. Srce automatskog menjača je planetarni set zupčanika. Ovaj deo je odgovoran za stvaranje različitih prenosnih odnosa koje koristi menjač.
Ulje za automatski menjač obezbeđuje pritisak neophodan za aktiviranje traka i kvačila koji određuje u kojoj brzini treba da bude vozilo. Ulje menjača ne samo da hladi i podmazuje pokretne delove menjača, već pomaže u vožnji vozila.
Pretvarač obrtnog momenta je pričvršćen za pogon koji deluje kao kvačilo na ručnom menjaču. Ulje menjača se koristi za zaključavanje i otključavanje planetarnih zupčanika za promenu stepena prenosa. Ovo pomeranje se dešava automatski; vozač ne mora ništa da radi.
Kratke činjenice:
- Ne zahteva intervenicje vozača – jednostavno samo postavite menjač u položaj D
- Popularno u SAD - 95% prodatih automobila ima automatske menjače.
- Oslanja se na ulje za automatski menjač i set planetarnih zupčanika.
Prednosti:
- Jednostavan za upotrebu – manje stresa
- Veća vrednost preprodaje
- Praktičniji za upotrebu u gradskoj vožnji
- Dobro za početnike.
Mane:
- Viša nabavna cena od manuelnog
- Veći troškovi popravke
- Istorijski manje ekonomičan od manuelnog – ali jaz se smanjuje
Koji prenos treba da izaberete?
Koji tip prenosa ćete izabrati za Vaše sledeće vozilo zavisi od želje, izaberite tip prenosa koji odgovara Vašim potrebama. Ako se puno vozite gradom, automatskim menjačem je možda lakše manevrisati u saobraćaju kada se učestalo zaustavljate i krećete nego standardnim menjačem. Međutim, ako želite performanse i potpunu kontrolu u vožnji onda je manuelni menjač pravi izbor za Vas .