Kako proizvođači automobila počinju da nude širi asortiman električnih automobila, sve više kupaca prelazi sa modela sa tradicionalnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem na one koji se pokreću na baterije. Ako želite da predjete na ovaj tip vozila, a nikada ranije niste vozili potpuno električni automobil, nesumnjivo ćete imati nekoliko pitanja o električnim vozilima, a jedno od najčešćih pitanja je: da li električni automobili imaju menjač?
Za većinu vozila odgovor na ovo pitanje je ne. Električni automobili nemaju konvencionalni menjač na koji smo navikli u automobilu na benzin ili dizel. Iza volana, vožnju električnog automobila doživećete slično modernom automobilu sa automatskim menjačem na benzin ili dizel. Međutim, obično imaju samo jednu brzinu, za razliku od šest, sedam ili više u tradicionalnom automatskom.
Sagledaćemo razlike između transmisija kod električnih automobila i automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem
Zašto električni automobili nemaju menjače?
Odgovor leži u samom princpu kako električni motori proizvode snagu i obrtni moment. Obrtni moment, ako niste upoznati, je u suštini sila „okretanja“ motora koja se koristi za pokretanje automobila. Što je veći obrtni moment to je automobilu lakše da ubrza. Kod benzinski i dizel motora obrtni moment nije konstantan već zavisi od broja obrtaja motora, sa većim brojem obrtaja motora obrtni moment se povećava.
Električni motori koji se koriste u električnim vozilima proizvode maksimalni obrtni moment skoro trenutno. To znači da mogu da koriste samo jednu brzinu i da i dalje ubrzavaju bez prekida. Nije potrebno menjati brzine, električni automobil će nastaviti da ubrzava sve dok ne dostigne svoju najveću brzinu. Ne postoji čak ni brzina za hod unazad, jer električni motori mogu da rade i napred i nazad (dvosmerni su).
Električni automobili imaju prekidač koji funkcioniše slično onom koji biste pronašli na automatksom menjaču koji Vam omogućava da birate između D (vožnja), R (nazad), N (neutralno), P (parkiranje). U nekim modelima ćete takođe moći da birate između različitih režima vožnje koji menjaju isporuku snage u zavisnosti od toga da li želite sportsku ili ekonomičnu vožnju, koja se obično označava sa S (Sport) ili E (Eko).
Vredi napomenuti da nekoliko električnih vozila visokih performansi, uključujući Porsche Taycan, Audi e-tron GT i Lotus Eletre R koriste automatski menjač sa dve brzine, ali to je jednostavno za poboljšanje performansi ubrzanja. Ovo nećete naći u većini električnih vozila jer većina proizvođača preferira užitak i jednostavnost jedne brzine.
Trenutno, na tržištu nema električnih automobila sa menjačem jer oni nisu neophodni, međutim neki proizvođači automobila kreiraju simulirane menjače kako bi oponašali osećaj konvencionalnog automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Najnoviji Hyundai Ioniq 5 N koristi sistem koji oponaša sekvencijalni menjač tako što podešava isporuku snage motora kao da postoji menjač i šalje vibracije kroz volan i pedale kako bi upotpunio iluziju.
Kakav je osećaj voziti električni automobil?
Jednom kada se provozate možda ćete biti iznenađeni kada ubrzavate I usporavate jer nema osećaja menjanja brzina. Bez obzira da li ubrzavate ili se zaustavljate doživećete udobnu,linearnu vožnju.
Ovo je posebno impresivno s obzirom na to koliko brzo neka električna vozila mogu da ubrzaju. Hečbek MG4 XPower može da dostigne brzinu 0-100 km/h za manje od četiri sekunde, vreme na kom mu mnogi skupi sportski automobili zavide.
Ovo je moguće jer su električni motori fleksibilniji od konvencionalnih motora koji sagorevaju gorivo. EV motor može proizvesti maksimalni momenti obrt trenutno čim pritisnete gas.
Elektromotori su takođe energetski efikasni u ovom opsegu obrtaja, što znači da ne moraju da rade u malom, uskom opsegu obrtaja kao kod konvencionalnog motora da bi pružili optimalne performanse.
Sve ovo znači da električno vozilo može da postigne svoju maksimalnu brzinu u jednoj brzini, koju su izabrali inženjeri da ponudi najbolji kompromis između performansi male i velike brzine.
Da li je električni automobil lakši za održavanje?
Ova karakteristika čini EV vozila mnogo manje komplikovanim za proizvodnju i održavanje. Instaliranje pogonskog sistema sa više brzina bi odmah povećalo cenu izrade kao I krajnju cenu automobila. Pošto se EV-ovi već čine relativno skupim, proizvođači očigledno žele da to izbegnu.
Međutim, ovo pravilo o jednoj brzini može se promeniti za EV u budućnosti. U Formuli E, trkačkoj seriji električnih jednoseda, neki timovi se odlučuju da svoja vozila pokreću sa menjačem sa tri brzine kako bi dobili najbolju kombinaciju performansi i efikasnosti jer je izlazna snaga unapred ograničena.
Za automobile za svakodnevnu upotrebu, pokazano je nekoliko koncepata koji sugerišu da se jeftini dvobrzinski menjači mogu koristiti u nekim budućim električnim modelima, jer će to omogućiti ugradnju manjih, manje snažnih i jeftinijih elektromotora i povećanje dometa bez štetnog učinka.
Da li hibridni automobili imaju menjače?
Razjasnili smo prenos kod potpuno električnih vozila ali šta je sa potpunim hibridima i plug-in hibridima (PHEV), koji imaju električni motor i benzinski ili dizel motor? Većina modernih hibrida takođe ima neki oblik automatskog menjača, što znači da ne morate da se navikavate na bilo šta komplikovano da biste ga vozili. Ali u srcu automobila, sistemi koji se koriste mogu biti prilično različiti.
Glavni razlog za rasprostranjenost automatskih menjača u hibridima je bolja iskorišćenost motora, koji žongliraju snagom električnih motora koji mogu da se uključe i isključe, što olakšava automatskom menjaču da izgladi ove promene u skladu sa računarskim softverom. Ova precizna kontrola takođe može biti od suštinskog značaja za osiguravanje da hibrid postiže precizne ciljeve ekonomičnosti i emisija dok se vozite.
Kako EV i hibridi postaju sve popularniji, napredniji i pristupačniji, a posebno kako se približavamo zabrani prodaje novih automobila na benzin i dizel iz 2035, očekujte više opcija i tehničkog napretka kako bi bili efikasniji. Ovo neće verovatno učiniti život vozaču komplikovanijim.