Šta je interkuler?
Interkuler je komponenta koji pomaže u hlađenju vazduha koji motor koristi u procesu sagorevanja. Hlađenjem vazduha, interkuler pomaže u poboljšanju performansi motora i sprečavanju pregrevanja. Postoje dva glavna tipa interkulera: vazduh-vazduh i vazduh-voda. Interkuleri vazduh-vazduh koriste vazduh za hlađenje vazduha, dok interkuleri vazduh-voda koriste vodu za hlađenje vazduha.
Interkuleri se često koriste u automobilima i kamionima visokih performansi sa motorima sa turbo punjenjem ili kompresorom. Hlađenjem vazduha pre nego što uđe u motor, interkuler pomaže da se poveća količina vazduha koju motor može da unese. Ovo, zauzvrat, pomaže u povećanju snage i performansi motora.
Koja je uloga interkulera?
Primarna svrha interkulera je da ohladi vazduh koji je turbopunjač ili kompresor komprimovao pre nego što uđe u motor. Hlađenjem vazduha, interkuler omogućava da se više vazduha ubaci u motor, što može povećati izlaznu snagu. Pored toga, hlađenje vazduha takođe može pomoći u smanjenju emisija.
Interkuler se može koristiti i na motorima sa turbo punjenjem i sa kompresorom. Kada se koristi na motoru sa turbopunjačem, interkuler se nalazi između turbopunjača i motora. Kod motora sa kompresorom, međuhladnjak se obično nalazi između kompresora i motora. Interkuleri mogu biti vazduh-vazduh ili vazduh-voda. Interkuleri vazduh-vazduh koriste ambijentalni vazduh za hlađenje komprimovanog vazduha iz turbopunjača ili kompresora. Interkuleri vazduh-voda koriste tečno rashladno sredstvo za hlađenje komprimovanog vazduha iz turbopunjača ili kompresora.
Kako radi interkuler?
Interkuler koristi niz rebara i ploča za odvođenje toplote. Komprimovani vazduh prolazi kroz interkuler, a rebra pomažu da se toplota iz vazduha prenese u okolnu atmosferu. Ovaj proces pomaže da se vazduh ohladi, procesom hladjenja povećava se gustina vazduha što dovodi do efikasnijeg sagorevanja. Pored toga, interkuler može da produži životni vek motora ili sistema sprečavanjem pregrevanja.
Kada se vazduh komprimuje turbo/super punjačem, on se veoma brzo zagreva. Zbog toga se njegova temperatura penje i sadržaj kiseonika (gustina) opada. Interkuler obezbeđuje gušći vazduh bogatiji kiseonikom koji ulazi u motor.
Takođe povećava pouzdanost jer obezbeđuje optimalniju temperaturu vazduha koji ulazi u motor. Ovo omogućava da odnos vazduha I goriva u motoru ostane na bezbednom nivou.
Dva tipa interkulera:
- Vazduh-vazduh interkuler
Interkuler vazduh-vazduh je komponenta koja se koristi za hlađenje vazduha komprimovanog turbo punjačem ili kompresorom.. Postoje dva glavna tipa interkulera vazduh-vazduh: prednji i gornji. Interkuleri koji se montiraju na prednjoj strani su obično obimniji i efikasniji od interkulera koji se montiraju na vrhu, ali mogu biti izazovniji za instalaciju. Interkuleri koji se montiraju na gornji deo su lakši za ugradnju, ali nisu tako efikasni u hlađenju vazduha.
Interkuleri vazduh-vazduh rade tako što propuštaju komprimovani vazduh iz turbopunjača ili kompresora kroz niz rebara ili namotaja. Ova rebra ili kalemovi pomažu da se toplota odvede iz vazduha. Hladniji vazduh ima veću gustinu I bogatiji je kiseonikom što dovodi do boljeg I efikasnijeg rada motora. Interkuleri se mogu napraviti od različitih materijala, ali se često koristi aluminijum jer je lagan i ima dobru toplotnu provodljivost.Zbog svojih prednosti ovaj tip interkulera je najčešći na vozilima.
Najbolje mesto za interkuler vazduh-vazduh je na prednjem delu vozila. Ovakvo pozicioniranje se smatra najefikasnijim.
Kada raspored motora ili tip vozila ne dozvoljavaju postavljanje na prednjem delu vozila, interkuler se može postaviti na vrh motora ili čak na njegovu stranu. Ovakvi položaji će često zahtevati dodatne vazdušne kanale ili lopatice za usmeravanje vazduha direktno u interkuler. Međutim, oni se ne smatraju efikasnim zbog znatno manjeg protoka vazduha.
Ako želite da dodate interkuler vazduh-vazduh u vaš sistem usisa vazduha, treba razmotriti nekoliko stvari. Prvo,
- Morate biti sigurni da će interkuler stati u prostor koji imate na raspolaganju.
- Morate odlučiti da li želite interkuler sa prednjim ili gornjim montažom.
- Potrebno je da izaberete materijal koji će biti izdržljiv i efikasan u hlađenju vazduha.
Prednosti:
- Jednostavan princip rada
- Niži trošak održavanja
- Manja težina
Nedostaci:
- Duža dužina usisnog kanala zbog potrebe da se interkuler postavi na prednjem delu automobila
- Više varijacija u temperaturi od interkulera vazduh-voda.
2. Vazduh-voda interkuler
Interkuler vazduh-voda je tip interkulera koji koristi vodu za hlađenje usisnog vazduha koji komprimuju turbopunjač ili kompresor.
Glavna prednost interkulera vazduh-voda u odnosu na tradicionalni vazduh-vazduh je u tome što može da obezbedi mnogo veću gustinu vazduha koji ulazi u motor. Ovo dovodi do veće snage motora, kao i do povećane efikasnosti goriva.
Međutim, upotreba interkulera vazduh-voda ima nekoliko nedostataka. Jedan je da su generalno skuplji od tradicionalnih interkulera vazduh-vazduh. Još jedan nedostatak je što im je potrebno stalno snabdevanje vodom, što može biti teško održavati u nekim klimatskim uslovima. Konačno, interkuler vazduh-voda je znatno teže instalirati od tradicionalnih interkulera vazduh-vazduh.
Interkuler vazduh-voda se može montirati bilo gde u motornom prostoru sve dok je hladnjak montiran u položaju sa dobrim protokom vazduha ili termo ventilatorom pričvršćenim na njega.
Prednosti:
- Pogodni su za složene instalacije gde su prostor, protok vazduha i dužina usisnih kanala problem.
- Voda je efikasnija u prenosu toplote od vazduha. Dakle, ima veću stabilnost i mogže da podnese širi raspon temperatura.
Nedostaci:
- Ovaj sistem je znatno složeniji, teži i cena hladnjaka, pumpe, vode i vodova za prenos je veća.
- Tipične primene za ovaj tip interkulera su industrijske mašine, brodske i prilagođene instalacije koje ne dozvoljavaju lako postavljanje interkulera vazduh-vazduh, na primer kada je motor u zadnjem delu vozila.