Emisija štetnih gasova i uticaj tih gasova na životnu sredinu postaje sve važnija tema. Svest vlasnika automobila o ovoj temi povlači interesovanje za inovacije u ovoj oblasti, poput korišćenja alternativnih goriva – električnih ili hibridnih vozila, ali pre svega uvođenje upotrebe aditiva u svakodnevnicu za benzin i dizel gorivo.
Dodavanje aditiva u gorivo može pomoći u čišćenju motora i nejgovih ključnih komponenti, održavanju optimalnih performansi i smanjenju emisija gasova. Na primer, aditivi koji poboljšavaju sagorevanje mogu smanjiti količinu nesagorelog goriva, što direktno utiče na smanjenje štetnih emisija. Najveća greška koja je ujedno i najčešća jeste zapuštanje automobila neredovnim servisima, agresivnom vožnjom, vožnjom na rezervi, dugim radom u leru itd. Dakle, preduslov za uspešnu primenu aditiva za gorivo ili ulje je da je automobil sa svim njegovim vitalnim delovima ispravan.
Primera radi, ukoliko automobil ispušta beli dim iako vreme nije hladno, a pritom se dim ne smanjuje ni kada motor dostigne radnu temperaturu, možda je već kasno za upotrebu aditiva ili bilo kakvih alternativnih načina rešavanja problema, jedino što preostaje je poseta automehaničaru. Postoji više vrsta aditiva: za gorivo, za motorno ulje, servo ulje, kočiono ulje…
Krajnjim korisnicima su svakako najpoznatiji aditivi za gorivo, najčešće dizel agregata zbog same specifičnosti te vrste goriva. Od aditiva za gorivo izdvajaju se: aditivi za čišćenje DPF-a, aditivi za čišćenje dizni, aditivi za čićenje turbo punjača, aditivi za čišćenje EGR-a, aditivi za čišćenje usisne grane, itd. Svi navedeni aditivi imaju preventivnu ulogu u zaštiti delova za koji su namenjeni, Samim tim pospešujući efikasnost i održavajući performanse na visokom nivou smanjuju emisiju štetnih gasova poput CO2 i azotnih oksida NOx.
Preventivna uloga aditiva se ogleda u tome da uz pomoć hemijskih susptanci koje sadrže, sprečavaju veće nagomilavanje naslagi čestica bilo koje vrste kao i čađi. Kada se DPF ili dizne zapuše onda aditiv neće moći da pomogne. Upravo zapušene dizne ili dizne koje ne raspršuju gorivo na način na koji to trebale da čine, dovode do izbacivanja otvorvnih materija nesagorelog dizel goriva, takozvane “žive nafte” u atmosferu. Takođe, DPF koji se zapuši može usled pritiska zbog lošeg protoka izduvnih gasova da ošteti ostale delove automobile a na kraju krajeva i sam motor može doživeti havariju koju je jako teško sanirati, kako fizički tako i finansijski, tako da su razlozi za pažnju prilikom održavanja automobila više nego ozbiljni.
KORISNI SAVETI ZA OČUVANJE VITALNIH DELOVA AUTOMOBILA I NJIHOVE EFIKASNOSTI U POGLEDU PERFORMANSI I OČUVANJA ŽIVOTNE SREDINE:
- Redovna zamena ulja i filtera
- Dozvoliti automobilu da pri prvom startovanju, tkz. hladnom startu, “udahne” pre nego što date po gasu, što važi i za gašenje automobila nakon vožnje (posebno se odnosi na dizel automobile koji poseduju turbo punjače), potrebno je ili poslednja dva km voziti laganim tempom ili pustiti minut do dva da automobil radi u leru kako bi se turbo punjač ohladio.
- Redovna provera vrednosti dizni na dijagnostici kako bi se na vreme otkrio eventualni kvar koji može dovesti do curenja nafte po vitalnim delovima motora i na kraju i havarije na istom.
- Vožnja na rezervi ne dolazi u obzir, dizne bi i u ovom slučaju bile kolateralna šteta, uz pumpu za gorivo naravno
Usled kvarova bilo koje vrste od gore navedenih, dolazi do disbalansa u sagorevanju goriva usled neodgovarajuće “mešavine” goriva i vazduha što dovodi do lošeg rada motora I neminovnog izbacivanja otrovnih materija u vidu crnog, belog ili plavog dima.
Detaljnije informacije o boji dima i potencijalnim problemima koje sa sobom nose biće obrađene u nekoj od nadolazećih tema.
Najpoznatiji i najpouzdaniji proizvođači ove vrste proizvoda su Dynamax, Eolys, Liqui Moly, Motul, Wynns.