Šta je kočenje motorom i može li naštetiti vašem automobilu?

Blog
31.05.2024.
Šta je kočenje motorom i može li naštetiti vašem automobilu?
Šta je kočenje motorom i može li naštetiti vašem automobilu?

Korišćenje nožne kočnice je najsigurniji način da usporite automobil, kako u normalnim uslovima tako I u hitnim slučajevima. Ali da li je najefikasniji?  Upoznajte drugu opciju koju možete da koriste da usporite automobil – kočenje motorom.

 

Šta je kočenje motorom?

Kočenje motorom je u osnovi proces usporavanja automobila puštanjem papučice gasa i menjanjem stepena prenosa naniže, bez upotrebe nožne kočnice. U tehničkom smislu, koristimo sile otpora u motoru da usporimo brzinu kojom se točkovi okreću. Ovo proces se dešava kada se smanji pritisak na pedalu gasa, ventil za usis vazduha se zatvara srazmerno pritisku na papučicu, ograničava protok vazduha u cilindre i stvara silu kočenja koja će zaustaviti automobil.

Kočenje motorom funkcioniše samo kada je automobil u brzini.  Kada je papučica kvačila pritisnuta, sila kočenja motora se ne prenosi na pogon, tako da se točkovi kreću istom brzinom. Ako prebacite u niži stepen prenosa, a pritom koristite I nožnu kočnicu, postižete znatno bolji efekat kočenja . Što je veći broj obrtaja, to se više obrtnog momenta prenosi kroz menjač – što pomaže da se automobil brže zaustavi.

 

Kako kočiti motorom

Kočenje motorom kod automobile sa manuelnim menjačem je jednostavan proces, ali novim vozačima može biti potrebno nekoliko pokušaja da ga savladaju.

Recimo da vozite 80km/h u petoj brzini i približavate se semaforu. Ako želite postepeno da usporite, sklonite nogu sa papučice gasa i pređite u nižu brzinu,četvrta, treća I tako sve do druge (ne zaboravite da broj obrtaja  raste kada prelazite u nižu brzinu). Ovo će usporiti automobil bez potrebe da koristite kočnice, samim tim produžavate vek trajanja kočionih pločica. Zatim možete koristiti tehniku kvačila i kočnice da bezbedno zaustavite automobile.

Efikasno kočenje motorom je pitanje uskladjenosti i vremena, tako da vežba dovodi ovaj process do savršenstva

.

Koje su prednosti kočenja motorom?

Jedna od ključnih prednosti kočenja motorom je da smanjuje habanje kočnica. Kako se kočnice sa čeljustima i doboš kočnice oslanjaju na trenje, troše se kad god se pritisne pedala kočnice. Korišćenjem kombinacije kočenja motorom i tradicionalnog kočenja nožnom pedalom, možete bezbedno da vozite i takođe ograničite količinu habanja kočionih pločica – produžavate vek kočnica i obezbedjujete bolju vožnju.

Još jedna prednost koja se nekima dopada je količina kontrole koju vam daje kao vozaču, posebno nizbrdo. Odabirom niske brzine pre spuštanja, možete kontrolisati brzinu automobila preko motora, a ne samo preko kočnica. Smanjuje se verovatnoća da će se čeljusti pregrejati ili  u najgorem slučaju,potpuno prestati da rade.

Kočenje motorom je takođe veoma korisno u zimskim uslovima. Kada su putevi klizavi, korišćenjem kočnica rizikujete da blokirate točkove i proklizate, posebno ako paničite I naglo pritisnete papučicu kočnice. Kočenje motorom može smanjiti ovaj rizik tako što Vam pomaže da usporite bez korišćenja kočnica, tako da možete kontrolisati brzinu automobila dok sekrećete u snežnim ili ledenim uslovima.

 

Da li će kočenje motorom naneti štetu mom automobilu?

Kao što smo već rekli kočenje motorom ostvaruje se prelaskom u nižu brzinu,što za posledicu ima povećavanje broja obrtaja motora,  zato se neki vozači pitaju da li to šteti motoru. U nastavku teksta rešićemo ovu nedoumicu.

Kada prelazite u niži stepen prenosa da bi postigli efekat motornog kočenja, trebalo bi da se uverite da broj obrtaja nije preko crvene linije.Ako vozite predugo sa velikim brojem obrtaja, opteretiće se hladnjak i sistem za hlađenje,samim tim može doći do pregrevanja motora. Ali ne brinite, ako je broj obrtaja ispod crvene linije, nema rizika po motor – čak i ako Vam se čini da je motor previše bučan.

Još jedna stvar na koju treba obratiti pažnju prilikom kočenja motorom je rizik za sistem prenosa. Brzi prelazak sa visog na niski stepen prenosa ( na primer iz pete u drugu brzinu)  možete nepotrebno opteretiti zupčanike menjača i kvačilo, što će Vam potencijalno napraviti veću štetu od cene novog para kočionih pločica.

Da biste smanjili opterećenje menjača, podesite broj obrtaja prilikom prebacivanja u nižu brzinu pomoću gasa da povećate brzinu motora, a zatim polako pustite nogu sa kvačila. To znači da možete ući u niži stepen prenosa bez neprijatnog trzaja i sa minimalnim habanjem sistema prenosa.

 

Kada je kočenje motorom bolje od normalnog kočenja?

U normalnim uslovima vožnje, korišćenje nožne kočnice je skoro uvek najbezbedniji način da usporite automobil. Možete kočiti motorom u normalnim uslovima vožnje, ali ovo se isključivo koristi kao način da se spreči habanje kočnica – ne kao mera bezbednosti.

Međutim, postoje slučajevi kada je kočenje motorom bezbednija i efikasnija opcija od upotrebe nožne kočnice i pomaže da se automobil uspori bez rizika od proklizavanja ili pregrevanja kočionih pločica do tačke u kojoj prestaju da rade

 

Vožnja nizbrdo

Ako dugo vozite nizbrdo, ključno je da ne koristite samo kočnice da biste usporili automobil. Kako automobil dobija na ubrzanju sa silom gravitacije, potrebno je više kočenja da bi se usporio, što znači da kočnice mogu da počnu da gube svojstva zbog pregrevanja i povećanog trenja, ovo svakako ne želite kada se spuštate niz strmo brdo.

U ovoj situaciji, kočenje motorom može biti pravi spas.

Zato uvek obratite pažnju na znakove na vrhu brda koji Vas upozoravaju na oštar nagib. Treća ili čak druga brzina će pomoći automobilu da ostane u stalnoj brzini i omogućiće vam da samo lagano dodirnete kočnice da biste usporili automobile prilikom spuštanja – što znači da kočioni system trpi minimalno opterećenje.

 

Vožnja po snegu i ledu

Na vožnju po snegu i ledu može biti potrebno dosta navikavanja, a svi mi automatski koristimo papučicu kočnice kada se osećamo kao da gubimo kontrolu nad automobilom u ovim nezgodnim uslovima. Stvar je u tome što će korišćenje nožne kočnice zapravo pogoršati stvari kada su putevi klizavi, jer će automobil lakše ući u klizanje ako se točkovi blokiraju ili naglo uspore.

U snežnim uslovima, potrebno je da nađete pravi balans između toga da ste u dovoljno visokoj brzini da biste izbegli proklizavanje točkova, a da pritom ne zaboravite da menjate stepen prenosa lepo i rano kako biste zadržali točkove da se okreću umesto da se potpuno zaustave. Takođe treba da držite dobru distancu od automobila ispred i da predvidite prepreke kako biste mogli da pređete i koristite kočenje motorom, umesto da se oslanjate na nožnu kočnicu.

POVEZANI PROIZVODI

Sačuvano u omiljne
Koža i brušeni aluminijum. Ručica ručice menjača od kože i brušenog alum...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
Dostupno Proizvod je dostupan
Rok isporuke: Robu možete lično preuzeti 21-07-2020 od 15:00 - 17:00h ili će biti poslata kurirskom službom ako ste je naručili pouzećem.
1.557,20 RSD
Sačuvano u omiljne
Aluminijum / hrom Univerzalno uklapanje za sve standardne poluge (maks. Ø 15 mm) i...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
Dostupno Proizvod je dostupan
Rok isporuke: Robu možete lično preuzeti 21-07-2020 od 15:00 - 17:00h ili će biti poslata kurirskom službom ako ste je naručili pouzećem.
1.755,37 RSD

Slični članci

21.
May.
2024.
Blog
Ručica menjača jedan je od najčešće korišćenih predmeta u automobilu posle volana i pedala, ali većina ljudi ne zna kako menjač funkcioni&sca...
26.
Feb.
2024.
Blog
Kada je u pitanju bezbednost automobila, jedna od najkritičnijih komponenti su kočnice. Kočnice vašeg automobila igraju ključnu ulogu u zaštiti...
20.
Dec.
2023.
Blog
Kako zimska sezona donosi hladnoću i izazovne vremenske uslove, vaš automobil zahteva posebnu pažnju i brigu.